<

p style=”text-align:justify;”>با تشکر از یوسف حسینی عزیز بابت انتقال تجربه در خصوص کاریابی در دانمارک

با توجه به تفاوت فرهنگی جامعه دانمارک و همچنین فرهنگ خاص در محیط کار، احتمالا نکات زیر شما را در راستای رسیدن به شغل تخصصی تان کمک کند،

  • فعال بودن در جامعه تخصصی: فعال بودن در لینکدین (LinkdIn) و تلاش در جهت تکمیل پروفایل، به شما کمک خواهد کرد تا با عده ای از متخصصین هم رشته خود ارتباط بگیرید و نحوه ارایه رزومه و خلاصه نویسی از شرح وظایف برای هر یک از پوزیشن های قبلی را یاد بگیرید.   مثال، در لینکدین با جستجوی کلماتی مثلا همچون ’mechanical engineering Denmark’ احتمالا خیلی از مهندسین مکانیک را دانمارک خواهید یافت. و احتمالا با جستجوی ’mechanical engineering Iran Denmark’  به لیستی از مهندسین مکانیکی خواهید رسید که به نحوی هم در ایران هم در دانمارک دارای سابقه تحصیل یا کار در پروفایلشان هستند. پس از تکمیل پروفایل (مشابه با بقیه هم رشته های خود در دانمارک) و یافتن هم رشته های خود، آنها را به شبکه دوستان خود اضافه کنید. بهتر است پس از قبول درخواست توسط هر شخصی، از او تشکر کرده و نظر او را در مورد پروفایل خود جویا شوید.
  • اگر فارغ التحصیل یکی از رشته های مهندسی هستید، حتما عضویت در جامعه مهندسی دانمارک  (IDA) توصیه میشود. حق عضویت بعنوان دانشجو یا بیکار، تخفیف یا بعضا رایگان است. با عضویت در IDA با جمع بزرگی از هم رشته های خود در قالب سمینار ها و دوره های آموزشی در ارتباط خواهید بود. همچنین برای تنظیم قرارداد با کارفرما و مسایل صنفی نیز میتوانید از IDA کمک بگیرید. شرکت در سمینار ها و دوره های مرتبط اگر چه ممکنه است هزینه داشته باشد، ولی امکان حضور فیزیکی در جمع متخصصین رشته خود و  اصطلاحا ’نت ورک زدن’  برای شما مقدور خواهد بود. فراموش نکنید نت ورک در کشور کوچکی همچون دانمارک در فرآیند شغل مناسب بسیار تاثیر گزار است.

قبل از شرکت در هر سمینار :

  1. تعدادی کارت ویزیت یا یک خلاصه یک صفحه ای از رزومه خود تهیه کنید تا درصورت آشناشدن با هرشخصی، یک نسخه ارایه دهید.
  2. لیست شرکت کنندگان (که معمولا قبل از سمینار با ایمیل دریافت میشود) را  چک کنید و چنانچه در لینکدین دارای پروفایل هستند با آنها ارتباط برقرار کرده و  در حین نهار یا وقت استراحت  در سمینار خود را معرفی کرده و از اینکه درخواست شما را در لینکدین قبول کردند تشکر کنید
  3. در مورد اکثر رشته های فنی لباس نیمه رسمی در کنفراس ها یا سمینار ها کاملا پذیرفته است. پس تعجب نکنید اگر یک پروفسور معروف در رشته خود را که همزمان در دانشگاه و صنعت کاملا شناخته شده است، با تی شرت و جین و کتانی ببیند!
  4. هنگام صحبت حضوری با یکی از مهندسین یا اساتید رشته خود، از سوال های مستقیم همچون *تو شرکت شما پوزیشنی برا من با این رزومه نیست؟* پرهیز کنید و با پرسیدن سوالات غیرمستقیم مثل *من برا پوزیشن فلان این اپلیکیشن رو فرستادم، بنظر شما چه نقص هایی دارد* یا *چقدر این پوزیشن با رزومه من مرتبط است* *یا شما بعنوان مدیر، کدوم قسمت های رزومه یا اپلیکیشن رو  توجه میکنید* سعی کنید حمایت طرف مقابل را جلب کنید.
  • چه در هنگام مصاحبه چه در صحبت های حضوری در حاشیه یک سمینار، همیشه از شما سوال خواهد شد چطوری اومدین دانمارک.  بعد از مثلا توضیح دادن در مورد گرین کارت، در مورد تجربه ها و بازخوردهای مثبتی که از دانمارکی ها تا اون لحظه داشتید، صحبت کنید. دوست جدید، یا همسایه خوب یا معلم زبان دانمارکی که بشما کمک کرده است، همه نمونه هایی هستند که میتوانید در مورد انها صحبت کنید.
  • فعالیت فیزیکی منظم، مثل دویدن یا ورزش های گروهی 2 یا 3 بار در هفته، حتما تاثیر زیادی در بالانگه داشتن روحیه و سطح انرژی شما خواهند داشت. پروسه اپلای کردن برا جاب، میتواند طولانی باشد و از این نظر که بعضی مصاحبه ها ناموفق هستند، انرژی زیادی از فرد میگیرند. بقول یکی از دوستان، فرآیند جاب اپلیکیشن و دوران بیکاری، مثل یک شغل تمام وقت ولی بدون حقوق است، یعنی بهمان اندازه تلاش و پشتکار لازم دارد.
  • چنانچه زبان دانمارکی شما ضعیف است، یک توضیح منطقی میتواند اثر آن را کمرنگ کند. جواب من این بود که *از اونجایی که هیچ کمک هزینه ای از طرف دولت یا بیمه در دوران بیکاری دریافت نمیکنم، در این مدت تمام تلاش و تمرکزم بر جستجو برا کار، نتورک زدن و اپلیکیشن نوشتن بوده، بنابراین وقت و انرژی زیادی برای زبان دانمارکی باقی نمی مونه و در اولین فرصت بعد از مشغول به کار شدن، انرژی و تلاشم روی تقویت زبان متمرکز خواهد بود*
  • کار نیمه وقت و یا غیرتخصصی، در صورتیکه در راستای تخصص شما نیست، ممکن است درحالیکه اندکی به وضعیت مالی شما کمک کند، ولی در دراز مدت ممکن است شما را از تمرکز بر جاب اپلیکیشن و رسیدن به کار تخصصی باز دارد و چه بسا باعث شود شرایط لازم برای تمدید اقامت را کسب نکنید.
  • صادق بودن در هنگام مصاحبه یا کلا در موقعیت های جدید در دانمارک، بنظر یک رویکرد شخصی است. به شخصه، بنظرم صادق بودن و جواب دادن بدون لحاظ یه سری سیاست ها و گمان ها، باعث خواهد شد همواره جواب های یکسان به یک سوال ارایه دهید و تناقض کمتری در گفته هایتان داشته باشید. من، بعنوان یک مهندس که 4 سال سابقه کار در صنعت ایران داشتم، اینجا هرموقع ازم در مورد حقوق پیشنهادی سوال میشد، جواب میدادم حداقل حقوق برای یکی مهندس تازه فارغ التحصیل و بدون سابقه دانمارکی برایم کافی است و حتی حاضر به دو ماه کار پرکتیک بدون حقوق هستم(بعدا فهمیدم این پیشنهاد میتونه غیرقانونی بحساب بیاد!!). این همه صادق بودن و راحت بودن، میتواند بسته به شخصیت فرد مقابل تان، باعث نزدیکی و راحتی شود یا بالعکس یک نکته منفی در مورد شما بحساب بیاید.
  • شرکت های بزرگ و کوچک (کمتر از 50 پرسنل) بنظر من دو رویکرد متفاوت در جذب نیروی کار دارند. در هر دو  قبل از مصاحبه ممکن است یک روال خاص (همچون پرکردن فرم های سنجش شخصیت) طی شود، ولی تفاوت هایی دارند. ولی در هر دو کیفیت ارتباط با مدیر آینده (یا فردمصاحبه کننده) در هنگام مصاحبه اهمیت زیادی دارد. در اینجاست که صحبت از هوش اجتماعی و هوش هیجانی EQ میشود. شاید شما هم افراد با IQ بالا دیده باشید که از رسیدن به کار دلخواه ناموفق هستند!
  • مرور جاب دیسکریپشن job or position description : قبل از نوشتن هر اپلیکیشن و یا اصولا حتی ویرایش رزومه تون، شما نیاز دارید جاب های مختلف در حوزه کاری خود را مطالعه کنید تا به نیاز بازار کار و انتظار مدیر و سازمان آینده از خود آگاه شوید. با چند بار خواندن یک جاب، حتما اپلیکیشن بهتری برای آن خواهید نوشت و  قادر خواهید بود جنبه های مرتبط از رزومه تان با پوزیشن را در اپلیکیشن با تاکید و توضیح بهتری ارایه دهید.
  • اگر در گام اول موفق و دعوت به مصاحبه شدید، حتما قبل از مصاحبه ، چندین بار توضیحات اون پوزیشن یا جاب دیسکریپشن و مسوولیت های اون شغل رو بخونید. این مرور مداوم به شما کمک خواهد کرد تا ارایه شفاهی بهتری از رزومه و چگونگی تناسب شما برای اون پوزیشن داشته باشید.
  • ساخت پروفایل در بعضی سایت ها همچون  jobindex و سایت کمپانی های بزرگ، و استفاده مناسب از کلمات کلیدی، به کارفرماها و رکروتر ها recruiter ، کمک خواهد کرد راحتتر به پروفایل شما برسند.

اگر تمام نکات فوق و تلاش های شما هنوز به ثمر نرسیده، ناامید نشوید، بسته به زمینه کاری و رزومه شما، شانس و زمان رسیدن به اولین کار متفاوت خواهد بود. من با رشته پلیمر بعد از 2 ماه از ورودم به دانمارک به اولین مصاحبه تخصصی دعوت شدم، و دوستی که مهندس عمران بود بعد از یک سال!

عضویت در کانال تلگرام ایرانوردیک
صفحه فیس بوک ایرانوردیک